|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گزارش سمینار طراحی شبکه نوین سنجش منابع آب با تکنولوژی بومی

گزارش سمینار طراحی شبکه نوین سنجش منابع آب با تکنولوژی بومی

 

و معرفی

 

سامانه تمام اتوماتیک سنجش سطح استاتیک آب چاه­های مشاهده ای و مخازن آب

 

با توجه به رشد بیش از پیش تقاضای منابع آب شیرین، افزایش شدت، مدت و بزرگی خشکسالی ها، و همچنین افزایش دما بر اثر تغییر اقلیم، منابع آب قابل دسترس در بسیاری از مناطق جهان در معرض تهدید جدی قرار گرفته اند. لذا توجه و رصد این منابع ارزشمند در سال­های اخیر به عنوان یک امر حیاتی در علوم و مهندسی و مدیریت منابع آب افزایش چشم­­گیری داشته است. این مهم در مورد کشورهایی نظیر ایران که در کمربند خشکی واقع شده و در معرض خشکسالی قرار دارند، بسیار پررنگ­تر می­نماید. کشف منابع آب بدیع، حفاظت از منابع آب موجود و اطلاع از تغییرات حجمی این منابع می­تواند در پیش­گیری از بحران آب که در ایران به­طور جدی مطرح است، کمک شایانی نماید و چنانچه این موضوع از طریق یک نظام سیستماتیک و یکپارچه دنبال شود نتایج بسیار ارزشمندی در مدیریت و حفاظت از منابع آب خواهد داشت. شاهد این مدعا، پیشرفت­های مهمی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینۀ هوشمند سازی و فناوری اطلاعات در علوم محیطی به دست آورده­اند.

کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای بوشهر در راستای حمایت از پژوهشگران و نخبگان کشور و نیز حل مسائل موجود در صنعت آب کشور و کمک به حل بحران آب و با توجه به خرابی متعدد دستگاههای خارجی موجود و قیمت بالای آنها و عدم سازگاری شان با اقلیم کشور، ساخت دستگاه بومی سنجش منابع آب زیرزمینی را به شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری بوشهر و یزد پیشنهاد داد. پس از رایزنیها و نیز بازدیدهای مختلف از دستگاههای موجود و شرایط پیزومترها و چاههای مشاهداتی دشتهای مختلف استان بوشهر، شرکت دانش­بنیان "دیده­بان توسعۀ پایدار" مستقر در پارک علم و فناوری استان یزد، موفق به ساخت دستگاهی نوین و مطابق استانداردهای مدنظر این کمیته گردید. لازم به ذکر است محققین این شرکت در حال حاضر نیز طی قراردادی تحقیقاتی در حال ساخت نرم افزاری پیشرفته جهت برآورد میزان دبی آب و نیز رسوب ورودی به دریاچه های سدهای ساخته شده و در حال ساخت و نیز خروجی های حوضه های آبریز استان بوشهر می باشند.

 

 

شرح کلی دستگاه

دستگاه مذکور به طریق الکترومکانیکی کار می­کند و از این نظر نسبت به دستگاه­هایی که از طریق سنسورهای بدون سیم (wireless) کار می­کنند و در معرض تداخل امواج و نقاط کور مخابره­ای قرار دارند، برتری دارد. این دستگاه فقط در مورد سطوح استاتیک آب کاربرد دارد. ویژگی­های این دستگاه عبارتند از:

1- قابلیت نصب دائم بر روی چاه­های پیزومتری، مخازن آب استاتیک و چاه­های قدیمی

 2- قابلیت اندازه­گیری سطح آب تا ارتفاع بیش از 400 متر و با دقت یک سانتی­متر.

3- پایش سطح آب در چاه یا مخزن به صورت شبانه­روزی و بدون وقفه.

4- گزارش آنلاین هرگونه تغییر در سطح آب از طریق ارسال SMS به کاربر.

5- گزارش خرابی یا سرقت دستگاه به سرعت و به صورت اتوماتیک.

6- وجود سنسورهای محافظت شده روی سطح آب و عدم تماس آنها با آب

7- قابلیت گزارش عمق آب از کف چاه و عمق آب از سطح زمین.

8- دارای باطری قابل شارژ قوی برای مناطقی که دسترسی به سیستم برق­رسانی وجود دارد.

9- دارای سلول خورشیدی برای مناطقی که دسترسی به سیستم برق­رسانی وجود ندارد.

10- قابلیت ذخیره و برداشت اطلاعات از دستگاه.

11- قابلیت ارسال اطلاعات به پایگاه داده.

12- قابلیت گزارش گیری آنی و رسم نمودارهای مختلف برای مدیران و کارشناسان

 

همچنین دستگاه موجود ضمن کاربری راحت تر، دارای عملکردهای بهتر و بیشتر و نیز قیمتی بسیار پایینتر از نمونه خارجی که اکثرا ساخت آلمان هستند، می باشد.

 

 

لازم به ذکر است دستگاه موردنظر بصورت میدانی توسط اعضای کارگروه تخصصی آب زیرزمینی کمیته تحقیقات تست گردید و علاوه بر آن دستگاه در سمینار تخصصی که در این رابطه برگزار گردید در حضور کلیه اعضای کمیته تحقیقات و کارگروههای تخصصی و کارشناسان خبره طرح واحیا و تعادل بخشی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. در این نشست مقرر گردید پس از بهینه سازی دستگاه طبق پیشنهادات کارگروه تخصصی آب زیرزمینی، چند عدد از این دستگاه جهت ارزیابی اثرات طرح احیا و تعادل بخشی در یکی از دشتهای پایلوت استان بوشهر مورد استفاده و آزمایش قرار گیرند و در صورت موفقیت در این مرحله، در راستای بکارگیری آن در سطح کشور اقدامات لازم صورت گیرد.

 تاریخ ثبت : 1394/06/10
  آخرین به روزرسانی :
 مدیر سایت
 11132
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 184
  • بازدید امروز : 239
  • بازدید دیروز : 238
  • کل بازدید : 10,076,935
  • آخرین به روزرسانی : 1402/12/28 16:05:45
  • شناسه IP شما : 34.204.181.19

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بوشهر، خیابان رئیسعلی دلواری
  • کدپستی : 7514789484
  • تلفن : 33327002-077
  • فاکس : 33327400-077
  • پست الکترونیکی : info[at]bsrw.ir
  • پیامک : 30006885
  • تلفن گویا : 3157-077